Σελίδες

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ SUPERFOODS


Ο όρος ‘υπερτροφή’ ή superfood, εμφανίστηκε πολύ πρόσφατα και ένα τρόφιμο χαρακτηρίζεται ως υπερτροφή όταν περιέχει σε συμπυκνωμένη ποσότητα από πολύτιμα φυτοχημικά, αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και φυτικές ίνες. Η κατανάλωσή τους προσφέρει ευεργετικές ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό, μέσω της ισχυρής αντιοξειδωτικής ικανότητας που έχουν. Η αντιοξειδωτική τους δράση προσφέρει αντιγήρανση και συμβάλλει στην πρόληψη χρόνιων παθήσεων.
Ο χαρακτηρισμός «υπερτροφή» είναι υποκειμενικός και μπορεί να δοθεί σε πληθώρα καρπών, φυτών αλλά και τροφίμων. Μερικά από τα πιο ασυνήθιστα μπορεί να είναι τα εξής:



Σπιρουλίνα: Η Σπιρουλίνα είναι από τα λίγα πλήρη τρόφιμα στον Πλανήτη. Περιέχει πλήρη πρωτεΐνη και ουσίες που δύσκολα βρίσκουμε σε άλλες τροφές φυτικής προέλευσης. Είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες, καλά λιπαρά και έχει υψηλή συγκέντρωση βιταμινών (Β1, Β5, Β6, Β12, Β-καροτίνη). Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι έχει περισσότερη β-καροτίνη, από ότι τα καρότα! Επίσης περιέχει πολλά μέταλλα, όπως ασβέστιο, μαγνήσιο και σίδηρο. Αποτοξινώνει τον οργανισμό, μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης, αποτρέπει την εμφάνιση οστεοπόρωσης. Χρήση: Διαλύετε 1 κουταλάκι του γλυκού σπιρουλίνα σε 1 ποτήρι νερό ή σε 1 ποτήρι φρέσκο χυμό.


Goji Berry: Οι καρποί του είναι εξαιρετικά πλούσιοι σε βιταμίνη C, βιταμίνη Β1 και Β2, βήτα-Καροτίνη καθώς και μια σειρά άλλων βιταμινών, μεταλλικά στοιχεία ιδίως σε σίδηρο, αντιοξειδωτικά και αμινοξέα. Το γκότζι περιέχει πολλούς υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λιπαρά και διατροφικές ίνες απαραίτητα για το σώμα. Βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, στην ενίσχυση της όρασης, στην καλύτερη λειτουργία ήπατος, νεφρών και νευρικού συστήματος, ενώ θεωρούνται ιδιαίτερα αποτελεσματικοί για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας αλλά και την αύξηση της ερωτικής διάθεσης. Χρήση: 20-30 γρ την ημέρα σκέτα ή σε χυμό, smoothies, με γιαούρτι, με δημητριακά, σε σαλάτες κλπ. 
Chia seed:Αποτελεί μία από τις καλύτερες πηγές   Ω - λιπαρών οξέων καθώς και πρωτεΐνης, την οποία περιέχει περίπου σε διπλή δόση από κάθε άλλο καρπό ή σπόρο! Όμως, για αυτό που φημίζονται περισσότερο είναι οι ξεχωριστές ιδιότητες που έχουν συνολικά για το σώμα και τον οργανισμό μας.Είναι πολύ περισσότερο από άλλες τροφές πλούσιοι σε Ωμέγα3 και Ωμέγα6 λιπαρά, ασβέστιο σε μορφή όμως που εισχωρεί στα οστά, κάλιο, φώσφορο, φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες. Χρήση: εαν βάλετε ενα κουταλάκι σπόρους chia σε ενα ποτήρι με νερό και τα αφήνουμε 30' τα σπόρια θα εξαφανιστούν και θα έχει δημιουργηθεί ένα στερεό ζελέ. Αυτό οφείλεται στις  ίνες του σπόρου chia και στην απίστευτη ιδιότητά τους να απορροφούν πολλαπλάσιο του όγκου τους νερό. Είναι μια ιδιότητα που χαρακτηρίζει όλες  τις  υδρόφιλες  κολλοειδείς ουσίες των τροφών μας, καμμιά όμως τροφή στον κόσμο δεν περιέχει τόσες πολλές υδρόφιλες ίνες όσο το Chia.Η ικανότητά τους να συγκρατούν  το νερό προσφέρει  στον οργανισμό μας τη δυνατότητα να εντείνει τον βαθμό ενυδάτωσης.  Υγρά και ηλεκτρολύτες παρέχουν το περιβάλλον που υποστηρίζει την ζωή όλων των  κυττάρων του σώματος.
 
Blueberry: Συμβάλλει στην μακροζωία, καθώς επιβραδύνει την γήρανση και ανανεώνει τον οργανισμό, απομακρύνοντας τα γερασμένα κύτταρα. Είναι διάσημο για την αντιοξειδωτική του δράση και επίσης προστατεύει τον εγκέφαλο από το εγκεφαλικό. Είναι πλούσιο σε φυτικές ορμόνες, που προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις και μειώνουν την χοληστερίνη. Χρήση: 20-30 γρ την ημέρα σκέτα ή σε χυμό, smoothies, με γιαούρτι, με δημητριακά κλπ.


Ιπποφαές: Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και το νευρικό σύστημα και προσφέρει τόνωση και ενέργεια στον οργανισμό. Βοηθάει την καλή κυκλοφορία του αίματος, ρυθμίζει τον μεταβολισμό του οργανισμού, προστατεύει από καρδιαγγειακά προβλήματα, και ρυθμίζει τα επίπεδα χοληστερόλης και σακχάρου στο αίμα.Αποτοξινώνει τον οργανισμό και βοηθάει στην υγιή ανανέωση των κυττάρων του δέρματος, αντιμετωπίζει προβλήματα εκζέματος, ψωρίασης, ακμής και εγκαυμάτων. Σύμφωνα με αναλύσεις περιέχει 190 βιοενεργά συστατικά.Δρα προληπτικά κατά της γήρανσης, χαρίζει τόνωση, ευεξία και ενέργεια στον οργανισμό, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Χρήση :To Ιπποφαές μπορεί να καταναλωθεί όπως είναι, ένα κουταλάκι του γλυκού 3 φορές την ημέρα, χωρίς περαιτέρω επεξεργασία. Για να προετοιμάσουμε ένα αφέψημα ρίχνουμε ένα κουταλάκι αποξηραμένων καρπών σε μία κούπα νερό και βράζουμε για 5 λεπτά.



Oι περισσότερες απο τις παρακάτω τροφές υπάρχουν σχεδόν σε κάθε σπίτι, θεωρούνται υπερτροφές και για την καλύτερη ενίσχυση του οργανισμού μας ας τις καθιερώσουμε στο καθημερινό διατροφολόγιό μας.
Φυστικοβούτυρο: Περιέχει περισσότερες από 30 βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης νιασίνης, μίας βιταμίνης που συμβάλλει στο κάψιμο θερμίδων. Είναι επίσης πλούσιο σε καλό λίπος, φυτικές ίνες και ρεσβερατρόλη που κάνει πολύ καλό στην καρδιά μας.
Ρόδι: Συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς, βοηθά στην καταπολέμηση της ακμής, μειώνει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερίνης
Βρώμη: Ό,τι καλύτερο για την υγεία της καρδιάς. Η βρώμη είναι πλούσια σε φυτικές ίνες που μειώνουν την χοληστερίνη. Επιπλέον, έχει σίδηρο και ιχνοστοιχεία, τα οποία χρειάζεται το σώμα για τη μεταφορά οξυγόνου στους μυς και στους ιστούς.
Λάχανο: Σ΄ όλα τα χρώματά του, αυτό το λαχανικό έχει υψηλή περιεκτικότητα σε στοιχεία που βοηθούν στην καταπολέμηση καρκίνου του μαστού. Επίσης, είναι πολύ πλούσιο σε Βιταμίνη Κ, η οποία δυναμώνει τα οστά.
Αβοκάντο: Με κρεμώδη και πλούσια γεύση, αυτό το φρούτο είναι γεμάτο με μονοακόρεστα λιπαρά όπως επίσης φυτικές ίνες και κάλλιο που κάνουν καλό στην καρδιά μας.
Γλυκοπατάτες: Υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α και Β-καροτίνη και φυτικές ίνες, που θα σε βοηθήσουν να χάσεις περιττά κιλά.
Κακάο: Εννοούμε το άγλυκο. Το κακάο περιέχει φλαβονειδή και αντιοξειδωτικά που συμβάλλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.
Βατόμουρα, Μούρα, Κράνα: Περιέχουν ισχυρές αντιμικροβιακές ουσίες που ενδυναμώνουν το αγγειακό σύστημα, αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες και βιταμίνη C. Βελτιώνουν την όραση, την μνήμη και μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών και καρκίνου. 
Μπρόκολο, Σπανάκι και Πράσινα Φυλλώδη Λαχανικά: Πλούσια σε μεταλλικά άλατα και βιταμίνες όπως το φολλικό οξύ, η β-καροτίνη, το ασβέστιο, το μαγνήσιο, οι φυτικές ίνες και οι βιταμίνες A, C, K. Μειώνουν τον ρυθμό γήρανσης και προστατεύουν από την εμφάνιση καρκίνου, καρδιαγγειακών, εγκεφαλικού επεισοδίου, παχυσαρκίας και οστεοπόρωσης. 
Φασόλια και παράγωγα (σόγια): Περιέχουν μεγάλες ποσότητες φυτικών ινών, πρωτεΐνης, σιδήρου και φολλικού οξέος. Συμβάλλουν στη ρύθμιση της πέψης, ρίχνουν την χοληστερίνη και προστατεύουν ενάντια στην οστεοπόρωση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, τον σακχαρώδη διαβήτη και τον καρκίνο του μαστού. 
Σολομός και άλλα Λιπαρά Ψάρια: Περιέχουν πρωτεΐνη, σελήνιο, αντιοξειδωτικά και ω-3 λιπαρά οξέα. Τα ω-3 προστατεύουν την καρδιά και τις αρθρώσεις, βελτιώνουν την μνήμη, μειώνουν τη χοληστερίνη και τον κίνδυνο παχυσαρκίας. Ακόμη έχει βρεθεί ότι προστατεύουν από την εμφάνιση κατάθλιψης. 
Ψωμί και Δημητριακά Ολικής Άλεσης: Περιέχουν σημαντική ποσότητα φυτικών ινών, πρωτεΐνης, θειαμίνης, ριβοφλαβίνης, νιασίνης, βιταμίνης Ε, ασβεστίου, μαγνησίου, καλίου και ψευδαργύρου. Συμβάλλουν στη σωστή λειτουργία του εντέρου, στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και την προστασία από καρδιαγγειακά νοσήματα. Τα προϊόντα που έχουν σπόρους, περιέχουν και ω-3 λιπαρά οξέα. 
Ζυμαρικά ολικής άλεσης: Η κατανάλωσή τους 3 φορές την εβδομάδα μειώνει τον κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό και τον τύπο 2 διαβήτη.
Αμύγδαλα, Καρύδια και Καρποί: Περιέχουν καλής ποιότητας πρωτεΐνη, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, βιταμίνη Ε, φυτικές ίνες, μαγνήσιο, φώσφορο. Προστατεύουν από κρίσεις υπερφαγίας, καρδιαγγειακά νοσήματα και κάποιες μορφές καρκίνου. Γενικώς οι ξηροί καρποί, όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι μια τροφή που αποτελεί πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Ειδικά τα αμύγδαλα όμως έχουν μεγαλύτερη συγκέντρωση σε θρεπτικά συστατικά από όλους τους ξηρούς καρπούς, και προσφέρουν στον οργανισμό μαγνήσιο, άφθονες φυτικές ίνες, βιταμίνη Ε, πρωτεΐνη, ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, κάλιο και καλά λιπαρά.
Τσάι: Το πράσινο, το μαύρο και περισσότερο το λευκό, περιέχουν κατεχίνες που είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα τοιχώματα των αρτηριών και κατ’ επέκταση μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών, ενώ προλαμβάνουν τον κίνδυνο θρομβώσεων. 
Σκόρδο: Έχει ισχυρή αντιμικροβιακή δράση, ενώ θεωρείται ιδανικό για μολύνσεις ανώτερου αναπνευστικού συστήματος, ρίχνει τη χοληστερίνη, την αρτηριακή πίεση και περιορίζει τον κίνδυνο θρομβώσεων 
Ελαιόλαδο: Περιλαμβάνει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε. Βοηθάει στην μείωση της χοληστερόλης, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προστατεύει από καρκίνο, καρδιαγγειακά νοσήματα και υψηλή αρτηριακή πίεση. 
Μαύρη σοκολάτα: Περιέχει μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών και μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση. Ιδίως αυτές που περιέχουν πάνω από 60% κακάο. Όσο πιο σκούρα είναι η σοκολάτα τόσο λιγότερη ζάχαρη και βούτυρο περιέχει. 
Τα μήλα: Τα μήλα είναι μια τροφή απαραίτητη για τον οργανισμό. Περιέχουν δύο ισχυρότατα αντιοξειδωτικά, την κατεχίνη και την κερκετίνη, και λειτουργούν ως ασπίδα για τον οργανισμό. Όπως όλα τα φρούτα είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες διευκολύνουν και τη διαδικασία του αδυνατίσματος. Προστατεύουν κατά των ιών, των καρδιοπαθειών, της πίεσης και του καρκίνου.
Τα αυγά: Τα αυγά είναι η καλύτερη, υψηλότερης συγκέντρωσης και πιο αγνή πηγή πρωτεΐνης. Είναι μάλιστα πλούσια σε ιώδιο, σελήνιο, βιταμίνη Β12 και βιταμίνη Β2. Τα αυγά βοηθούν στον έλεγχο του σωματικού βάρους (μόνο τα ασπράδια), προφυλάσσουν τα μάτια και την καρδιά, και βοηθούν στην ορθή λειτουργία του εγκεφάλου.
Το κόκκινο κρασί: Το κόκκινο κρασί περιέχει και αυτό ισχυρά αντιοξειδωτικά, τα οποία είναι άκρως απαραίτητα για τον οργανισμό, σαπωνίνες και ρεσβερατρόλη. Το κόκκινο κρασί όταν είναι σε μικρές ποσότητες κατορθώνει να αυξήσει τα επίπεδα της καλής χοληστερόλης στο αίμα, μειώνοντας έτσι των κίνδυνο για καρδιακά επεισόδια.
ΣΗΜΕΊΩΣΗ: Τα κείμενα δεν είναι δικά μου, παρακάτω θα γράψω τη πηγή. Έκανα απλά μια αναφορά στα πολυσυζητημένα superfoods! Όλες οι τροφές που ανέφερα αλλά και άλλες τόσες που θεωρούνται υπερτροφές  καλό είναι να τις εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο χωρίς όμως να κάνουμε κατάχρηση  και φυσικά στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής.


ΠΗΓΗ: www.ellinikabaharika.gr, www.cosmo.gr